fbpx

Jak poradzić sobie z jedzeniem emocjonalnym i objadaniem?

Jak poradzić sobie z jedzeniem emocjonalnym i słodyczami. Psychodietetyk

DLACZEGO TAK NAPRAWDĘ SIĘ OBJADASZ?

Skoro tu jesteś to domyślam się, że doświadczasz napadowego objadania się.  To taka sytuacja, gdy wbrew swojej woli zjadasz za dużo. Różne osoby doświadczają napadowego objadania się z różną intensywnością. Jest jeden wspólny element. Masz świadomość, że jest to dla Ciebie szkodliwe. Pomimo tej świadomości doświadczasz prawdopodobnie poczucia utraty kontroli.

Obiecujesz sobie, że to był ostatni raz. Pomimo to i tak pojawia się moment, kiedy działasz na autoilocie i znów objadasz się, bo nie masz sił odmówić sobie zjedzenia kolejnego smakołyku. Działasz wbrew sobie, wbrew racjonalnemu umysłowi… I pomimo ogromnych chęci na poziomie świadomym, aby z tym skończyć, nadal nie udaje Ci się zerwać z tym utartym schematem.

Być może czasami wręcz w momencie jedzenia działasz tak, jak gdybyś była na autopilocie. Czujesz się tak, jakby ktoś wyłączył Twoją silną wolę.

Pozostaje frustracja, poczucie winy i beznadziei.

Jeśli co coś o Tobie, to koniecznie przeczytaj do końca!

Po pierwsze powinnaś wiedzieć, że nie jesteś jedyną osobą, która mierzy się z takimi wyzwaniami. Wiele moich podopiecznych doświadcza takiego stanu.

Druga ważna kwestia. Rozwiązaniem na objadanie się i zajadanie emocji nie jest kolejny jadłospis, czy restrykcyjna dieta. Przyczyna tkwi gdzie indziej. Jedzenie jest tylko efektem, skutkiem. Katalizator tkwi gdzie indziej.

Najczęstszą przyczyną jest potrzeba rozładowania napięcia, poradzenia sobie z trudnymi emocjami. Jeśli przez wiele lat jedzenie było sposobem na emocje np. złość czy smutek, to możesz nawet nie uświadamiać sobie, czego tak naprawdę potrzebujesz. Odruchowo sięgniesz po ulubione jedzenie, a tak naprawdę potrzebujesz poradzić sobie na przykład z bezgraniczną pustką czy złością.

LOGIKA CZY NIEUŚWIADOMIONE MECHANIZMY WEWNĘTRZNE?

  • Jak często masz wrażenie, że działasz wbrew logice?
  • Czy zdarza się, że Twoje reakcje są impulsywne i niewspółmierne do sytuacji?
  • W Twoim związku co i raz wybuchają konflikty o błahe rzeczy?
  • Z pozoru drobne nieporozumienie kończy się wieczornym objadaniem?

Większość naszych reakcji to działania w oparciu o automatyzmy, nieświadome schematy.

Na pierwszy rzut oka nawet ich nie dostrzegamy, bo są już częścią nas. Wypływają ze skryptów zapisanych głęboko w naszej podświadomości.

SKĄD TO SIĘ BIERZE?

Dam Ci przykład. Poczułaś smutek, bo mąż zapomniał o Waszej rocznicy ślubu. Zamknęłaś się w sobie. Nic nie powiedziałaś, ale smutek był tak wielki, że sięgnęłaś po pudełko lodów śmietankowych. To Twoje ulubione. Zawsze pomagają. Chociaż w zasadzie tylko na chwilę… Potem jest gorzej, bo przychodzą wyrzuty sumienia.

Wróćmy jednak do Twojej reakcji – ogromny smutek. Mąż niczego nieświadomy. Po prostu zapomniał.

Twoja reakcja może wiązać się z tym, że tak naprawdę głęboko w sercu ta sytuacja przypomniała Ci, że w dzieciństwie nie otrzymałaś wystarczająco dużo znaków potwierdzających, że jesteś ważna, wartościowa taka, jaka jesteś. Nie zbudowałaś tzw. „pierwotnego zaufania”.

Możesz o tym nie pamiętać, bo to są wspomnienia zakodowane głęboko w Twojej podświadomości. Takie, które tworzą się już w bardzo wczesnym dzieciństwie. Nie musiałaś mieć dysfunkcyjnej czy patologicznej rodziny, aby taki schemat myślowy wykształcić.

Schematy myślowe są wynikiem połączenia Twoich genetycznych predyspozycji, z jakimi się urodziłaś oraz doświadczeń z wczesnego dzieciństwa.

Przykładowo takim traumatycznym doświadczeniem dla wrażliwego dziecka mogło być:

  • zbyt mało uwagi ze strony zajętych pracą i zestresowanych rodziców,
  • porównywanie do rodzeństwa,
  • docenianie tylko za dobre oceny w szkole.

Dlatego dziś stale potrzebujesz potwierdzania z otoczenia, że jesteś ważna. Twoja podświadomość zakodowała: „Nie jestem ważna. Jestem ciężarem”.

Dziś w określonych sytuacjach reagujesz przesadnie, czyli mocniej, niż to wynika z faktycznych przewinień drugiej strony. Dzieje się tak dlatego, że dana sytuacja emocjonalnie przenosi Cię do czasów dzieciństwa. Odczuwasz te same emocje i znów czujesz się nieważna, niewystarczająca.

CZY MOŻNA ZAREAGOWAĆ INACZEJ?

Na tę samą sytuację (mąż zapomniał o rocznicy ślubu) różne osoby zareagują inaczej.

  • Basia po prostu powie mężowi, że jest jej przykro, bo spodziewała się, że mąż będzie pamiętał. On wyjaśni, że był zajęty, miał ciężki dzień i zaproponuje wspólne świętowanie.
  • Krysia obróci wszystko w żart. Powie, że może umówi męża do lekarza po środki wspomagające pamięć. Mąż z pewnością będzie próbował wynagrodzić tę sytuację i zabierze ją do restauracji. Spędzą miły wieczór.
  • Zosia pomyśli, że mąż na pewno jej nie kocha, nie docenia, na pewno ma kogoś na boku, skoro zapomniał o rocznicy. Nie powie o tym, co czuje. Zamknie się w sobie, popłacze w samotności, zje pudełko lodów i będzie chodzić smutna. Będzie też czekać, że on się wreszcie domyśli, o co jej chodzi.

Przepraszam Cię, za ten dość przydługi przykład, ale mam nadzieję, że teraz widzisz różnice?

To, co pomyślisz sobie o danej sytuacji, decyduje o emocjach, jakie odczujesz.

Każda z trzech kobiet inaczej odebrała tę sytuację.

Co więcej, jeśli dana interpretacja dotyka Twojego schematu myślowego wdrukowanego w podświadomość (na przykład „Jestem niewystarczająca. Nie jestem ważna”), to uruchomią się tzw. mechanizmy (strategie) obronne. Może to być unikanie, wypieranie lub atak.

Nasza bohaterka Zosia unika skonfrontowania się z negatywnymi emocjami. Nie rozmawia o tym, co czuje. Zamiast tego pociesza się pudełkiem lodów.

CO ZAMIAST OBJADANIA SIĘ?

Uff… wiem, trochę ciężko się zrobiło. Niemniej jednak – to jest ważne! Nie do końca rozumiesz swoje postępowanie? Znów jesteś zła, że zjadłaś za dużo? Te reakcje mogą wynikać z nieuświadomionych schematów myślowych i mechanizmów obronnych.

Wówczas drogą do lepszego funkcjonowania i bardziej komfortowego życia jest autorefleksja i samoświadomość. Po prostu poznanie siebie.

Możesz to zrobić zaczynając od większej uważności. Od wsłuchania się w swoje emocje oraz analizy sytuacji. Porozmawiaj z kimś bliskim. Umów się na konsultację ze specjalistą.

Potrzebujesz nauczyć się rozpoznawać i odczuwać emocje. Lepiej je rozumieć i wypracować konstruktywne mechanizmy ich przeżywania.

Nadwaga, czy otyłość są efektem przejadania się. Tkanka tłuszczowa tworzy się jako zapas nadwyżki energii przyjmowanej z pożywienia ponad energię, którą zużywasz.

ALE

Mechanizmy, które niejako „zmuszają” Cię do jedzenia są tym, co utrudnia Ci utrzymanie wagi, a jeszcze trudniej jest schudnąć. W takiej sytuacji wiedza dietetyczna i najlepszy jadłospis nie pomoże. Tu musisz podejść kompleksowo do tematu i zrozumieć głębokie schematy, jakie Tobą kierują.

POTRZEBUJESZ WSPARCIA?

Dotyczy Cię problem objadania się? Odnajdujesz się w tym, o czym piszę? Zapraszam Cię do pogłębienia wiedzy. Nie szukaj diet cud, ani jadłospisów. Potrzebujesz poznać lepiej siebie, swoje reakcje, zrozumieć mechanizmy, które Tobą kierują.

Co mogę Ci zaoferować? Skorzystać z darmowego kursu „Jak przestać jeść słodycze?” Ten kurs to lista narzędzi, które będziesz mogła samodzielnie zastosować w praktyce i rozpocząć drogę w kierunku odzyskania zdrowych relacji z jedzeniem.

Psychodietetyk Diet Coach Agata Jasińska Szczęście od kuchni Kurs Intuicyjnego Odchudzania

BEZPŁATNA KONSULTACJA WSTĘPNA

Jeśli czujesz, że potrzebujesz indywidualnego wsparcia, bo odchudzasz się już wiele lat a jedyne, czego doświadczasz to efekt jojo i frustracja, to zapraszam Cię na bezpłatną konsultację wstępną.

Jestem doświadczonym psychodietetykiem oraz certyfikowanym coachem. Wspieram kobiety takie jak Ty w mądrym odchudzaniu. Wiele moich podopiecznych obwinia się za niepowodzenia w odchudzaniu, bo dotychczas próbowały chudnąć za pomocą jadłospisów i ograniczeń dietetycznych. Dlatego zapraszam Cię na 30 minutową bezpłatną rozmowę online, abyś mogła sprawdzić, czy taka forma wsparcia byłaby dla Ciebie odpowiednia.

Co zyskasz dzięki indywidualnym konsultacjom psychodietetycznym?

  • poznasz różne narzędzia i techniki, które pomogą Ci odzyskać zdrowe relacje z jedzeniem
  • nauczysz się innych sposobów radzenia sobie z emocjami niż jedzenie
  • dowiesz się jak komponować posiłki, które dadzą Ci sytość na długo
  • nauczysz się włączać z umiarem Twoje ulubione przekąski i radzić sobie z zachciankami
  • odzyskasz swoją silną wolę i z sukcesem wdrożysz nowe, zdrowsze nawyki
  • z moim wsparciem z łatwością przejdziesz przez proces zmiany i schudniesz intuicyjnie

Skoro diety nie działały, spróbuj innej metody! Chcesz zobaczyć, czy to jest coś dla Ciebie? Kliknij w przycisk i umów się ze mną na sesję online!

Otrzymasz email z linkiem do spotkania online. Spotkanie odbywa się przez zoom. Jeśli wolisz inną formę, napisz do mnie. Możemy porozmawiać przez messenger, WhatsApp, telefonicznie, Skype.

Bezpłatna konsultacja wstępna!
Psychodietetyk Diet Coach Agata Jasińska Szczęście od kuchni Kurs Intuicyjnego Odchudzania

GRUPA NA FACEBOOKU

Jeśli na ten moment nie czujesz potrzeby wsparcia indywidualnego, zapraszam Cię na moją grupę na Faceooku. Nie ma tam miejsca na hejt, krytykę, lansowanie jedynych słusznych teorii. Nie ma tam miejsca na odchudzanie wspomagane drogimi suplementami, sokami, czy innymi dietami cud. Na grupie uczymy się jeść zdrowo, elastycznie, odżywczo. Cyklicznie organizuję tam darmowe webinary, dzielę się praktycznymi wskazówkami, pokazuję pomysły na szybkie i smaczne oraz sycące posiłki.

Zapraszam!

GRUPA NA FACEBOOKU

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Rezerwacja

Zwykle odpowiadamy na wiadomości w ciągu 24 godzin.

    Imię i nazwisko

    Adres e-mail

    Telefon

    Wiadomość


    MENU